آنچه از تفکر طراحی باید در فروش بدانید

تفکر طراحی ( Design thinking)  از شیوه‌های نوین مدیریت بشمار می‌آید، که روشی خلاق برای حل مشکلات، با رویکردی انسان محور می‌باشد. هدف تفکر طراحی، تطبیق الزامات فنی و تکنیکی با نیازهای مردم و همچنین با استراتژی کسب‌وکار است. فرضیه مقدم آموزش تفکر طراحی این است که چگونه افراد و سازمان‌ها بتوانند مهارت خودشان در حل مسئله را بهبود دهند، تا بتوانند برای مسائل دشوار و چند وجهی شان، راه حل‌های مؤثر بیابند.

 

واژه تفکر طراحی از اینجا سرچشمه می‌گیرد که به دغدغه‌های غیرقابل کنترل انسان از طریق طراحی می‌پردازد. تفکر طراحی روشی رسمی برای راه حل‌های عملی و خلاقانه با نیت کسب نتایج بهتر در آینده است. از این رو، تفکر طراحی، تفکری راه حل محور یا متمرکز بر راه حل است که با تمرکز بر یک هدف (یا یک وضعیت بهتر در آینده) شروع می‌شود، به جای اینکه یک مسئله مشخص را حل کند. تفکر طراحی جنبه‌های معلوم و مبهم موقعیت جاری را مورد شناسایی و بررسی قرار می‌دهد، تا پارامترهای پنهان و مسیرهای باز جایگزین که ممکن است به هدف منجر شوند را کشف کند. از آنجایی که تفکر طراحی، بر مبنای تکرار است، راه حل‌های آنی پدید آمده این پتانسیل را دارند که مسیرهای جایگزین را مشخص کنند و چه بسا، مسئله نیز دوباره تعریف شود.

 

فرايند تفكر طراحي :

این روزها مشتريان مختلف با مشکلات و مسائل پیچیده‌­ای مواجه هستند؛ گسترش کسب‌وکار، رضایت مشتریان آنها ، ارائۀ خدمات جدید و متناسب با نیازهای جامعه و … از جملۀ این مسائل است. در دنیایی که روزبه‌روز رقابت سخت­‌تر و شدیدتر می­‌شود، شرکت­‌ها برای این­‌که بتوانند بر رقبای خود پیروز شوند، در مواجهه با مسائلی از این دست نیازمند راه­‌حل‌­های خلاقانه و چند جانبه‌‌ای هستند. این­جا است که پای روشی به نام Design Thinking یا «تفکر طراحی» به میان می‌­آید. تفکر طراحی همان روشی است که شرکت­‌های بزرگ و پیشرو مانند Apple ،IBM، Nike و بسیاری شرکت‌های موفق دیگر سال‌ها است که از آن بهره برده­‌اند. اگرچه مفهوم تفکر طراحی در ایران مفهومی به‌نسبت جدید در نظر گرفته‌ می‌شود. برای آشنایی بیشتر با Design Thinking، با سایت بزرگان فروش همراه باشید.

 

Design thinking چيست ؟

تعاریف مختلفی از Design Thinking یا «تفکر طراحی» وجود دارد اما به زبان ساده، تفکر طراحی عبارت است از فرآیند ایجاد ایده‌های جدید و نوآورانه برای حل یک مسئلهٔ خاص. هرچند در این مقاله تنها به جنبۀ سازمانی آن خواهیم پرداخت، اما این روش مختص یک صنعت، سازمان و یا کسب‌وکار خاص نبوده و در تمام جنبه‌های زندگی می‌توان از آن بهره برد.

در تفکر طراحی، اصول طراحی به منظور حل یک مسئلهٔ به کار گرفته می‌شوند؛ این روش در شناسایی فرصت‌ها، نوآوری و بهبود وضعیت کسب‌وکار به سازمان‌ها، شرکت‌ها و کمک شایانی می‌کند. استفاده از این روش در یک سازمان می‌تواند سبب هماهنگی بیشتر با تغییرات تدریجی نیاز روز بازار و افزایش انعطاف‌پذیری و پاسخگویی شرکت‌ها در مقابل مشتریان شده و در نهایت، شرکت را به سطح موفقیت بالاتری می‌رساند.

تفکر طراحی از چه اجزائی تشکیل شده است؟
تفکر طراحی شامل اجزاي زیادی است که بسته به کاربرد، ممکن است نام‌ها و عناوین مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شود اما به طور کلی همۀ این اجزا را می‌توان تحت ۳ عنوان کلی تقسیم‌بندی نمود که عبارتند از «بررسی و تعریف مسئله»، «ایده‌پردازی» و «مدل‌سازی و اجرای آزمایشی».

در مقاله بعدی به شرح این سه مقوله خواهیم پرداخت. با بزرگان فروش همراه باشید.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


رفتن به نوارابزار