۶ جمله ای که فروشنده هرگز نباید به مشتری خود بگویید

۶ جمله ای که فروشنده حرفه ای هرگز به مشتری خود نمی گوید

به عنوان کارشناس در حوزه فروش میدانیم که مواردی وجود دارد که هرگز نباید از طرف فروشنده به مشتری گفته شود. این موارد چه از دهن شما بپرد، چه آگاهانه به زبان بیاید فرقی نمیکند، در هر حال گفته شده و زمانی که گفته میشود می­تواند اثری منفی روی روابط شما با مشتری هایتان بگذارد و حتی ممکن است باعث شود شما آن ها را از دست دهید.

در ادامه چند عبارت معمول را برای شما نام میبریم که کارشناسان فروش معتقدند به هیچ عنوان در مکالمات با مشتری نباید به کار برده شوند:

  • ببخشید، فرصت نداشتم برای تماس آماده شوم.

بله، ممکن است شما واقعا مشغول باشید. شاید فقط چند دقیقه زمان داشته اید که برای این تماس آماده شوید، اما این موضوع را به مشتری خود نگویید، حتی به شوخی. این که به آنها بگویید آماده نیستید عدم تعهد شما را نشان می­دهد. و همین طور به آنها می­گوید شما از نظر من مهم نیستید. اگر واقعا آماده تماس نیستید، تغییر زمان مکالمه گزینه بهتری خواهد بود.

 

  • من باید این قرارداد را ببندم.

همه فروشنده ها باید قرارداد ببندند، زیرا به این روش کسب درآمد می­کنند. اما گفتن این موضوع به مشتری مواردی را به ذهن او القا میکند. اول این که مشتری در موقعیتی بالاتر از شما قرار دارد. دوم این که در حال حاضر شما مستاصل هستید تا فروشی انجام دهید. سوم، شما آنقدر که نشان می­دهید با تجربه و موفق نیستید. در هر حالت این شما هستید که ضرر کرده اید.

 

  • صادقانه بخواهم بگویم…

گفتن این عبارت این حس را به مشتری انتقال می­دهد که شما تا پیش تر از این صادق نبوده اید. حتی اگر منظوری هم نداشته باشید ( چون این عبارت در هر صورت خیلی در گفتار معمول است) باعث می­شود که انگیزه های شما نزد مشتری زیر سوال برود. همچنین اعتماد مشتری تان را از دست می­دهید.

 

  • شما نمی­دانید راجع به چه چیزی صحبت می­کنید.

حتی زمانی که کاملا با مشتری خود مخالف بودید هرگز دانسته های او را زیر سوال نبرید، خصوصا زمانی که مرتبط با نیازمندی های کسب و کار خودش صحبت می­کند. به جای مخالفت، روی راه حل های جدیدی که می­تواند به او کمک کند تمرکز کنید. همان طور که شنیده اید: حق همیشه با مشتری ست.

 

  • فقط برای پیگیری…

این عبارت یکی از مواردی است که بیش از اندازه در فروش استفاده می­شود. هر زمان که با مشتری خود تماس می­گیرید باید هدفی داشته باشید. این که بگویید فقط جهت پیگیری تماس گرفته ام این حقیقت را برای مشتری آشکار می­کند که شما فقط برای تکمیل پروسه فروش با آن ها تماس گرفته اید. علاوه بر این، این تصور پیش می­آید که شما وقت مشتری را تلف می­کنید. پس زمانی که تماس می­گیرید هدف از تماستان را توضیح دهید.

 

  • می­توانم چند دقیقه از وقت شما را بگیرم؟

این هم عبارتی است که در فروش بیش از اندازه استفاده می­شود. نه این که سوال بدی باشد، اما استفاده بیش از اندازه از این عبارت مشتری را بلافاصله در حالتی تدافعی نسبت به شما قرار می­دهد. زمانی که این سوال را می­پرسید مشتری خودش را از قبل برای پروسه ای که در آن قرار است چیزی به او فروخته شود، آماده می­کند.

 

در مجموع، این عبارات را به مشتری هایتان نگویید. حتی اگر وسوسه شدید.

 

گبریل براردی

ارائه :‌ بزرگان فروش 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


رفتن به نوارابزار